Assalamualikum w.r.t
Okey post hari ni kita nak bercertita tentang interview session or selalu kita sebut as sesi temuduga. Takde la dok bercerita pasal cinta je kan. Memandangkan ada masa yang terluang ni, saya nak jugak share opinion and my own experience kan. Tambah-tambah bila bercerita tentang our first experience kan..
Okey-okey...
4.30 pm, 24 May 2012 merupakan slot saya untuk di interview, it's not the real one. But, it same as a real one. We called it as "Mock interview" which is activities in Business Communication 2 subject. Sehari before interview session saya sibuk menyiapkan cover letter, resume and so on. Seharian, dari celik mata sampai la nak tido semula. Memang sangat nervous and takut. Kalah nak gi berperang kan? Ya, it really kelam-kabut. Okey peringatan pada saya and pada kawan-kawan, jangan buat kerja last minute.
Okey antara dokumen-dokumen penting yang anda kene make sure "tiptop" is:
1. Resume
- Resume anda mesti la yang paling latest, ikut tahap pendidikan dari awal. For example, start from PMR (ada kata tak payah, terus ke SPM), SPM, STPM, Diploma, Degree and so on. Tak payah nak senaraikan semua subjek yang anda dah ambil, nanti resume tu akan jadi 10 muka surat la pulak. Cukup sekadar put down you result and CGPA.
- Lagi satu pasal work experience, tulis position yang anda pernah sandang and describe sikit apa tugas-tugas anda sewaktu bekerja dahulu.
- State kan skill yang anda ada, contohnya boleh bercakap dalam bahasa tamil or mandirin. Itu merupakan bonus kepada anda.
- Ada jugak yang letak strength, visi and objective. Boleh je kalau nak letak, tapi better refer contoh-contoh resume yang ada kat Pak cik Google ni. Huhu..
2. Cover letter
- Cover letter merupakan antara elemen terpenting, make sure anda "menjual diri" anda kepada company tu menerusi cover letter. It not "menjual body", but show your skill and knowledge about this company. Tunjukkan minat anda untuk menyandang position yang ditawarkan tu.
- Dari mana anda mendapat information tentang kekosongan jawatan itu, maybe jobstreet, magazine or newspaper.
- Then, explain how you can apply what have you learned at university for this position and for the company.
- State about your willingness to get this position. For example, you can work under pressure, a team player person, goal oriented person dll.
3. Certificate and results
- Make sure ia di letakkan dalam clear folder.
- Susunan result, mengikut tahun paling latest ke terdahulu. Example, mulakan dari Degree, STPM, SPM dll.(ada macam-macam pendapat, korang bleh refer yg lain jgk)
- Buat covering page untuk yg first page. (kalau rajin la)
- Lain-lain certificate.
Okey itu untuk dokumen-dokumen. The next stage is about the interview session.
What should you do ??
- Pakai pakaian yang formal dan kemas,untuk wanita jangan terlalu nak bling-bling sangat, be more simple and feminin. For guys, pakai pakaian kemas and make sure rambut tu bg pendek.
- Be punctual, datang awal. Biar kita yang menunggu, bukan ditunggu.
- Give your greeting to interviewer.
- Jangan duduk selagi dia tak suruh duduk.
- Jawab semua soalan dengan confident dan buat eye contact ngan si interviewer (baru nampak our confident level tinggi)
- Duduk dengan tegak dan senyum, jangan tunjukkan muka anda yang masam. Tangan jangan dok pegang itu and ini, ia mempengaruhi mata yang memandang anda.
- Say thank you to the interviewer and shake hand with them when the interview done.
Okey, I think post yang tak seberapa ni sedikit sebanyak boleh membantu anda-anda semua. Akhir kata,